富山水辺の映像祭

JUDGE 審査員(Judge)

一次審査

  • 西島治樹(富山大学芸術文化学部 准教授)

    1971年静岡県生まれ。1998年東京藝術大学大学院美術研究科修了後、2001年にIAMAS(岐阜県立情報科学芸術アカデミー)を卒業。通行人をパチンコの釘に見立てる観客参加型の作品《Pachinko OASIS》(2000)や、参加者が虫取り網で都市空間を飛び交うアナログ通信電波を傍受し、光として開放する《Remain in Light》(2000〜)など、観客や社会環境を巻き込みながら法律や制度の隙間に接触するような作品を発表してきた。ARS Electronica /Award of Distinction賞(オーストリア), Images Festival / Best of Installation賞(カナダ),VIDA4.0 グランプリ(スペイン)など国内外で受賞。

  • 前久保諒(東京藝術大学COI拠点 文化外交・アートビジネスグループ特任助手)

    埼玉県出身。東京藝術大学音楽学部作曲科を経て、同大学院修了。作曲家として、ぱんだウインドオーケストラのために《PANDASTIC!!》作曲、同曲の収録されたCDアルバム(日本コロムビア、ブレーン)が全国発売中のほか、2017年、同楽団の演奏によってテレビ朝日系「題名のない音楽会」でも放映される。Ensemble FOVE制作部。

  • 山上美恵((株)ケーブルテレビ富山 番組制作部 課長)

    1995年ケーブルテレビ富山入社(家電アドバイザー、防災士)。入社から現在まで番組制作全般を担当。地域に根差したケーブルテレビ局で富山市の話題を制作し県内外へ配信。現在担当している高校生が主役の番組「ハイスクールちゃんねる」の取り組みが、日本ケーブルテレビ連盟が主催するケーブルアワード2019第12回ベストプロモーション大賞の準グランプリを受賞。

  • 棚田早紀(富山市学芸員)

  • 西田真(富山市学芸員)

  • 富山市中心市街地活性化推進課長

二次審査、最終審査

  • 伊東順二(富山映像大賞総合プロデューサー)

    1953年長崎県生まれ。アート・プロデューサー,プロジェクト・プランナーとして、展覧会企画、アート、音楽、建築、都市計画など分野を超えたプロデュースを多数手がける。'95年「ベニス・ビエンナーレ」日本館コミッショナー。'00年~'01年「文化庁メディア芸術祭企画展」プロデューサー。'04年10月~'13年3月富山大学教授。'08年~'12年「金屋町楽市」プロデューサー。前長崎県美術館館長。パリ日本文化会館運営委員。富山市ガラス美術館名誉館長。富山市政策参与。東京藝術大学特任教授。

  • 内田まほろ(日本科学未来館 事業推進課長/キュレーター)

    2002年より未来館勤務、文化庁在外研修員として、米ニューヨーク近代美術館(MoMA)に勤務する。アート、テクノロジー、デザインの融合領域を専門として、アート&サイエンスのプロジェクトを推進する。また、ロボットや情報分野の常設展示開発および、技術革新、ロボットを通して、日本文化の紹介にも力を注ぐ。Barbican Center (London)、Milano Triennale、パリ文化会館でも、ゲストキュレーター、コミッショナーとして参加し、国外のミュージアムにおいても企画やアドバイザーを務める。

  • 島敦彦(金沢21世紀美術館 館長)

    1956年富山県生まれ、石川県金沢市在住。1980年早稲田大学理工学部金属工学科卒業。1980年4月より建設準備室を経て富山県立近代美術館に勤務した後、1992年1月より国立国際美術館(大阪)に移り、主任研究員、学芸課長を経て、2013年10月より同館副館長兼学芸課長となる。2015年4月より愛知県美術館館長を務めた後、2017年4月より金沢21世紀美術館館長となる。国立国際美術館で担当した主な展覧会に、「絵画の庭−ゼロ年代日本の地平から」(2010年)、「あなたの肖像−工藤哲⺒回顧展」(2013–14年)などがある。

  • 千住明(作曲家)

    1960年東京生まれ。東京藝術大学作曲科卒業。同大学院首席修了。修了作品は史上8人目の東京藝大買上、同大学美術館に永久保存。作曲家、編曲家、音楽プロデューサーとしてグローバルに活躍。ミュージカル「白夜行」が大盛況のもと中国全国ツアー中。東京藝術大学特任教授。

  • 中島信也((株)東北新社取締役副社長/CMディレクター)

    1959年福岡県生まれ大阪育ちの江戸っ子。武蔵美視デ卒。’83演出デビュー。デジタルを駆使した娯楽性の高いCMで受賞多数。日清食品カップヌードル「hungry?」(’93カンヌグランプリ)、サントリー「燃焼系アミノ式」、「伊右衛門」、TOTOネオレスト「菌の親子」などを演出。劇場用映画「ウルトラマンゼアス」(’96)「矢島美容室」(’10)監督。文化放送「なかじましんや木曜の穴」パーソナリティー。

  • 本木克英(映画監督)

    1963年に富山市生まれ。早稲田大学政治経済学部卒業後、1987年助監督として松竹入社。森崎東、勅使河原宏、木下恵介などの巨匠に師事し、米国留学後、プロデューサーを経て、1998年「てなもんや商社」で映画監督デビュー。以後、撮影所システム最後の世代として、多数の娯楽映画やテレビドラマを最前線で監督する。「超高速!参勤交代」と「空飛ぶタイヤ」で二度日本アカデミー賞優秀監督賞受賞。富山県を舞台とした映画「大コメ騒動」が2021年公開予定。

  • 山下有佳子(THE CLUB マネージングディレクター)

    1988年、東京都生まれ。慶応義塾大学卒。ロンドンSotheby's Institute of ArtにてArt Business修士課程を修了。2011年より2017年まで、サザビーズロンドン中国陶磁器部門でのインターンを経て、サザビーズジャパンにてコンテンポラリーアートを担当。主にオークションの出品作品集め、及び営業に関わり、ヨーロッパのオークションにおける戦後日本美術の取り扱い拡大に携わる。2017年よりアートギャラリーTHE CLUBマネージングディレクターを務める。

First judging

  • NISHIJIMA Haruki(Associate Prefessor School of Art and Design, University of Toyama)

    Born in Shizuoka in 1971.After completing courses at The Graduate School of Fine Arts at Tokyo University of the Arts in 1998, graduated from IAMAS (International Academy of Media Arts and Sciences) in 2001. Has presented works focusing on rifts found within laws and systems that also involve audiences and social environments. Representative works are (2000), an audience participative work that depicts passers-by as the pins on a pachinko board, and (from 2000), a work where participants catch analog radio waves that travel within urban spaces using a bug-catching net and releasing them as light. Has received domestic and international awards such as ARS Electronica / Award of Distinction (Austria), Images Festival / Best of Installation Award (Canada), VIDA4.0 Grand Prix (Spain) etc.

  • MAEKUBO Ryo(Project Assistant Tokyo University of the Arts, The COI Site, Cultural Diplomacy and Art Business Group)

    Born in Saitama. Entered the Department of Composition at the Graduate School of Music, Tokyo University of the Arts, and completed courses at the Graduate School of Music, Tokyo University of the Arts. Composed “PANDASTIC!!” for Panda Wind Orchestra. The piece is recorded on albums (Nippon Columbia, Brain) that is sold throughout the country. Performance by the same orchestra was also aired on the TV Asahi program “Untitled Concert” in 2017. A member of Ensemble FOVE as the productive agent.

  • YAMAGAMI Mie(Program production Section manager Cable Television TOYAMA)

    Joined Cable Television Toyama Inc. (home electrical appliance advisor, disaster prevention expert) in 1995. In charge of all matters involving program production since joining the company until now. Has developed programs introducing popular topics of Toyama at a local cable television broadcasting company, and aired programs around the country. Currently in charge of a program called “High School Channel”, which focuses on high school students. Contents and efforts of the program received the Semi Grand Prix for the 12th Best Promotion Award of the 2019 Cable Award, hosted by the Japan Cable and Telecommunications Association.

  • TANADA Saki(Curator Toyama City)

  • NISHIDA Shin(Curator Toyama City)

  • Section chief Central Urban Area Activation Division Toyama City

Second judging and Final judging

  • ITO Junji(General producer Toyama Media Art International Triennale)

    Born in Nagasaki in 1953. Served as art producer, project planner of projects spanning across a wide range of fields such as exhibition planning, art, music, architecture, and urban development. Appointed as commissioner of the Japan Pavilion at the Venice Biennale in 1995, and producer for the “Japan Media Arts Festival Exhibition” from 2000 to 2001. Served as Professor at Toyama University from October 2004 to March 2013, and producer for the “Kanayamachi Rakuichi” from 2008 to 2012. Was the former Director of the Nagasaki Prefectural Art Museum, and is currently The Japan Cultural Institute in Paris committee member and Honorary Director of the Toyama Glass Art Museum. Also involved with policy measures of Toyama City. Serves as a Project Professor at the Tokyo University of the Arts.

  • UCHIDA Mahoro(Curator Division Manager Project Planning & Development Division Department of Museum)

    Worked at the Miraikan National Museum of Emerging Science and Innovation from 2002, and works at the New York Museum of Modern Art (MoMA) as an overseas trainee for the Japanese Agency for Cultural Affairs. Specializes in the combined field of art, technology, and design, and promotes art & science projects. Actively involved with introducing Japanese culture through technological innovation, robots, and organizing permanent exhibits for the fields of robots and information. Has participated in the Barbican Center (London), Milano Triennale, and Paris Cultural Center as a guest curator and commissioner. Serves as a planner and advisor for museums outside of Japan.

  • SHIMA Atsuhiko(Director of 21st Century Museum of Contemporary Art,Kanazawa)

    Born in Toyama, 1956, and graduated from Waseda University in 1980. Having worked previously as a curator of the Museum of Modern Art, Toyama and National Museum of Art, Osaka, as a director of Aichi Prefectual Museum of Art, arriving at a director of 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa in 2017. Work at National Museum of Art, Osaka includes “GARDEN OF PAINTING – Japanese Art of the 00s” (2010), “Your Portrait: A Tetesumi Kudo Retrospective” (2013-14).

  • SENJU Akira(Composer)

    Born in 1960 in Tokyo. Graduated from the Department of Composition at the Tokyo University of the Arts. Completed courses at the Graduate School of Music with top honors. Is the 8th person to have their graduation work selected for permanent repository at The University Art Museum, Tokyo University of the Arts. Has become a globally successful as a composer, music arranger, and music producer. Currently touring China for the highly successful musical “Journey Under the Midnight Sun”. Serves as a specially appointed professor at the Tokyo University of the Arts.

  • NAKAJIMA Shinya(Executive Vice President & CCO Member of the Board  TOHOKUSHINSHA FILM CORPORATION/Film Director)

    A Tokyoite born in 1959 in Fukuoka and raised in Osaka. Graduate of the Department of Visual Communication Design, Musashino Art University. Direction debut was in 1983, and has received numerous awards for highly entertaining commercials using digital technology. Provided direction for Nissin Foods Cup Noodle “hungry?” (1993 Cannes Grand Prix), Suntory “Nensho-kei Amino-shiki”, “Iemon”, TOTO Neorest “Kin no Oyako”. Director of theater film “Ultraman Zearth” (1996) and “Yajima Beauty Salon” (2010). Host of “Nakajima Shinya Mokyo no Ana” on Nippon Cultural Broadcasting Inc.

  • MOTOKI Katsuhide(Movie Director)

    Born in 1963 in Toyama. Joined Shochiku Co., Ltd. as assistant director in 1987 after graduating from School of Political Science and Economics, Waseda University. Studied under great directors such as Azuma Morisaki, Hiroshi Teshigahara, and Keisuke Kinoshita. After studying abroad in the United States and working as a producer, made debut as film director with “Tenamonya Shosha”. Has since been leading the film production industry as a director of the last generation of the Japanese film studio system through releasing many entertainment films and television drama programs. Received the Best Director Award of the Japan Academy Film Prize twice with “Samurai Hustle Returns” and “Recall”. Scheduled to release “Daikome Sodo” in 2021, a film set in Toyama prefecture.

  • YAMASHITA Yukako(THE CLUB Managing Director)

    Born in1988 in Tokyo. After graduating from Keio University, Yukako Yamashita completed Master's degree in Art Business at Sotheby's Institute of Art London. From 2011 to 2017, she was in charge of Contemporary Art at Sotheby's Japan after interning at Chinese Works of Art department at Sotheby's London.

※敬称略、五十音順